Николаев С.Г. Лексикология английского языка - файл n1.doc

Николаев С.Г. Лексикология английского языка
Скачать все файлы (309.5 kb.)

Доступные файлы (1):
n1.doc310kb.15.02.2014 16:48скачать

n1.doc

  1   2   3   4   5


ФЕДЕРАЛЬНОЕ АГЕНТСТВО ПО ОБРАЗОВАНИЮ
Федеральное государственное образовательное учреждение

высшего профессионального образования

«ЮЖНЫЙ ФЕДЕРАЛЬНЫЙ УНИВЕРСИТЕТ»


С.Г. Николаев

ЛЕКСИКОЛОГИЯ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА


Семестровый курс лекций

для студентов старших курсов филологических факультетов

(специальность – романо-германская филология)
I семестр
Ростов-на-Дону

2008

Николаев С.Г. ЛЕКСИКОЛОГИЯ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА: Семестровый курс лекций. I семестр.  Ростов-на-Дону, 2008.  61 с.

АННОТАЦИЯ
Курс лексикологии современного английского языка направлен на передачу студентам необходимой суммы знаний, теоретически обобщающих и систематизирующих сведения о словарном составе современного английского языка.

Курс строится на основе требований современной науки о языке с учетом достижений как отечественного, так и зарубежного языкознания. Большое внимание уделяется развитию критического подхода к методологическим и теоретическим основам работ зарубежных языковедов, для того чтобы подготовить будущих молодых специалистов – преподавателей английского языка и исследователей-англистов – к самостоятельной педагогической и научной деятельности. В тех случаях, когда затрагиваются проблемы дискуссионного характера, в лекциях следует давать краткий обзор самой сущности проблемы и существующих точек зрения, более подробнее обсуждение такого рода проблем необходимо проводить на семинарских занятиях. Чтобы избежать нежелательного дублирования, некоторые темы, например, теория слова, историческое развитие словарного состава и др., рассматриваемые в таких смежных теоретических курсах, как общее языкознание, история английского языка, освещаются в курсе лексикологии современного английского языка предельно сжато или повторяются студентами самостоятельно. При чтении курса желательно систематически проводить сопоставления различных языковых явлений с фактами аналогичного порядка в русском языке и во втором иностранном языке.

Данный семестровый курс представляет собой ту часть общего курса лексикологии, которая помещает в центр внимания учащихся проблем, связанные со словом как основной языковой единицей английского языка. В нем рассматриваются вопросы границы слова, семантической и морфологической структуры слова, словообразования, различных типов слов и различных видов лексических единиц – слов и устойчивых словосочетаний.
CONTENTS

Module I. Lexicology as a Separate Branch of Linguistics. Word

as the Object of Studies in Lexicology 8

Lecture 1.1 General Problems of Lexicology 8

Lecture 1.2 Word as the Basic Unit of Language.

The Semantic Triangle 12

Lecture 1.3 Lexical meaning and Semantic Structure

of English Words 16

Lecture 1.4 Semantic Change: Its Types and Causes 20

Literature 26

Progress Check on Module I 26

Topics for Essays 27

Topics for Independent Individual Work 27
Module II. Word As a Complex Structure. Types of Lexical Units (1) 29

Lecture 2.1 Morphological Structure of English Words 28

Lecture 2.2 Compounding in Modern English Word Building 32

Lecture 2.3 Classification of Compounds 36

Lecture 2.4 Reduplications in English 38

Literature 41

Progress Check on Module II 41

Topics for Essays 42

Topics for Independent Individual Work 42
Module III. Word As a Complex Structure. Types of Lexical Units (2) 43

Lecture 3.1 Shortening in Modern English Word Building 43

Lecture 3.2 Conversion in Modern English Word Building 47

Lecture 3.3 Set Expressions in Modern English 51

Lecture 3.4 The Origin of Set Expressions in Modern English 55

Lecture 3.5 English Proverbs, Sayings,

Familiar Quotations, Clichйs 57

Literature 60

Progress Check on Module III 60

Topics for Essays 61

Topics for Independent Individual Work 61

Введение к курсу лекций «Лексикология английского языка».

I семестр
Теоретический курс лексикологии английского языка как одна из дисциплин аспектного языкознания изучается на III году обучения, в течение 5 и 6 семестров, по окончании курса практической фонетики и параллельно с курсом практической грамматики, а также по окончании курса введения в языкознание. Данный семестровый курс, таким образом, представляет собой первую половину полного курса лексикологии английского языка. После завершения семестрового курса предусмотрен зачет; по завершении полного курса студенты сдают экзамен.

Семестровый курс лексикологии английского языка принципиально построен на модульной основе и складывается из 3 модулей. Каждый модуль завершается диагностико-квалиметрическими заданиями рубежного контроля, предполагающими вопросы и ответы на них, что позволит студентам самостоятельно оценивать свои знания и уровень усвоения материала еще до прохождения семинарских занятий и сдачи зачета.

Комплексные цели модулей заключаются в следующем.

Module I. Lexicology as a Separate Branch of Linguistics. Word as the Object of Studies in Lexicology. Передача студентам базовых знаний о месте лексикологии в ряду иных общелингвистических дисциплин; ознакомление с основными этапами и важнейшими достижениями наиболее видных отечественных и зарубежных лексикологических школ; ознакомление с кругом вопросов, решаемых на современном этапе развития лексикологии; ознакомление с проблемами, стоящими перед филологами-лексикологами в ближайшей перспективе; передача инициальных базовых сведений о феномене лексической единицы как основного объекта изучения в лексикологии.

Module II. Word As a Complex Structure. Types of Lexical Units (1). Усвоение студентами основной терминологии, связанной с современной теорией слова; передача аудитории представления о слове как о сложной морфологической структуре; передача знаний о многообразии лексических единиц; усвоение знаний о словообразовании и словосложении как продуктивном словообразовательном пути; о разновидностях сложных слов в современном английском языке; о редупликативном способе словообразования.

Module III. Word As a Complex Structure. Types of Lexical Units (2). Третий модель представляет собой логическое продолжение второго моделя. Он предусматривает дальнейшее усвоение студентами основной терминологии, связанной с теорией слова; здесь же происходит ознакомление аудитории с таким специфическим способом словообразования, как сокращение; передача знаний о разновидностях сокращенных слов в английском языке; о конверсии как активном способе образования новых слов (иных частей речи); об английских фразеологических единицах как особой разновидности лексических единиц; о пословицах, поговорках, крылатых выражениях и клише в современном английском языке.

Комплексная цель курса лекций заключается в кратком изложении современных представлений об основных положениях теории слова и теории номинации. Данный курс является первым из двух семестровых курсов, из которых в конечном счете складывается полный курс лексикологии английского языка; он направлен на подготовку студентов к прохождению логически следующих за ним семестровых курсов теоретической стилистики (7 семестр) и практической стилистики (8 семестр). Наконец, данный курс лекций призван стимулировать самостоятельную работу студентов по овладению теоретическим материалом изучаемой дисциплины.

Весь курс – и в лекционной, и в семинарской своих составляющих – проводится на английском языке. По учебному плану на этот курс отведено 34 академических часа (из них 28 часов – лекционные и 6 часов – семинарские занятия).

На лекциях освещаются наиболее важные проблемы теории слова, словарного состава, теории и практики составления словарей, поясняются наиболее сложные языковые явления. На семинарах обсуждаются проработанные вопросы теории, по отдельным положениям студенты выступают с рефератами и докладами, пишут курсовые и дипломные работы. При подготовке к семинарским занятиям студенты работают над лекционным материалом, читают литературу на русском и английском языке (работы отечественных и зарубежных лингвистов), учебники и учебные пособия по лексикологии английского языка.

Ряд тем отводится для самостоятельной проработки.

На лекционных и семинарских занятиях, во время самостоятельной работы студенты получают углубленные представления по теории слова, словарному составу современного английского языка.

При прохождении курса лексикологии студенты должны научиться:

В задачи данного учебного курса входит:

Специфика курса определяется тем, что он предназначен для русскоязычных студентов, изучающих английский язык как иностранный. Соответственно, для русских филологов-англистов важно не просто понять общие принципы организации лексики языка, но и развить и автоматизировать навыки углубленного анализа языкового материала, приобрести и закрепить умение выбирать и употреблять слова с учетом прагматической ситуации. Теоретические аспекты лексикологии помогут студентам разобраться во всем многообразии единиц, формирующих словарный состав языка, оценить значимость каждого элемента в речевом функционировании, научиться соотносить изучаемые единицы с соответствующими единицами других языков, в первую очередь русского.

Курс лекций и семинары по лексикологии призваны побудить интерес студентов в реальному воплощению словарного состава английского языка в различных функциональных стилях и видах речи, развить прагматические навыки словоупотребления и умение вести самостоятельное языковедческое исследование.

Календарно-тематический план


Тема занятия/модуль

Тип

Занятий

Индивидуальные консультации

Самостоятельная работа

Неделя

1

2

3

4

5

Модуль I. Lexicology as a Separate Branch of Linguistics. Word as the Object of Studies

in Lexicology

Лекции (8 ч.)

2 ч.

8 ч.

1-4

1-я неделя

Лекция 1.1 General Problems of Lexicology. 2 часа

2-я неделя

Лекция 1.2 Word as the Basic Unit of Language. The semantic Triangle. 2 часа

3-я неделя

Лекция 1.3 Lexical meaning and Semantic Structure of English Words. 2 часа

4-я неделя

Лекция 1.4 Semantic Change: Its Types and Causes. 2 часа

Модуль II. Word As a Complex Structure. Types of Lexical Units (1)

Лекции (8 ч.)

2 ч.

8 ч.

5-8

5-я неделя

Лекция 2.1 Morphological Structure of English Words. 2 часа

6-я неделя

Лекция 2.2 Compounding in Modern English Word Building. 2 часа.

7-я неделя

Лекция 2.3 Classification of Compounds. 2 часа.

8-я неделя

Лекция 2.4 Reduplications in English. 2 часа.

Модуль III. Word As a Complex Structure. Types of Lexical Units (2)

Лекции (10 ч.)

3 ч.

8 ч.

9-13

9-я неделя

Лекция 3.1 Shortening in Modern English Word Building. 2 часа

10-я неделя

Лекция 3.2 Conversion in Modern English Word Building. 2 часа

11-я неделя

Лекция 3.3 Set Expressions in Modern English. 2 часа

12-я неделя

Лекция 3.4 The Origin of Set Expressions in Modern English. 2 часа

13-я неделя

Лекция 3.5 English Proverbs, Sayings, Familiar Quotations, Clichйs. 2 часа

ИТОГО:

26 ч.

7 ч.

24 ч.

57 ч.

Ржавеет золото, и истлевает сталь,

Крошится мрамор, к смерти всё готово.

Всего прочней на свете лишь печаль

И долговечней – царственное слово.

Анна Ахматова
Module I. Lexicology as a Separate Branch of Linguistics

Lecture 1.1 General Problems of Lexicology
The term lexicology is coined from two Greek words:

  1. lexis (meaning “word”)

  2. logos (meaning “theory”, “learning”)

Lexicology is a branch of general linguistics which deals with words as separate language units, their properties too and on the other hand with the vocabulary as a system consisting of the above-said units.

The general study of words and vocabularies irrespective of a particular language is named general lexicology.

Special lexicology devotes its attention to the words and vocabulary of some given language. For example, modern English lexicology.

Historical lexicology (sometimes is also called etymology or etymological theory) is a separate branch of linguistics which studies the origin of different words and the ways in which their structure (the semantic structure of words) changes.

Descriptive lexicology deals with the vocabulary of a given language at a given stage of its development. This trend can also be named synchronic lexicology.

Unlike descriptive we may single out historical lexicology, which can also be named diachronic lexicology.

So our present course can be named in full as special descriptive lexicology of the modern English language.

The course studied may be roughly divided into two large parts according to the two objects of studies:

  1. the theory of English word as a complex structure

  2. the study of the English vocabulary as a complex system

Within the first part of the course the word is studied not only as a linguistic phenomenon but also as a philosophical notion too, because included here is the semantic structure of words that is in the complexity of this notion that is in its permanent development.

Besides, the morphological structure of words is to be given separate attention as morphemes are also complex meaningful units. This will be followed by a talk on compound words, shortened words and conversion. All these phenomena are referring to the word-building theory.

The study of the English words is to be finished with a scrutiny of the English set expressions.

Anyone who studies lexicology should clearly imagine the values of the word theory. There is a number of factors determining the importance of such studies, which are:

  1. English is among the most wide-spread languages on the globe today.

  2. Lexicology is one of the three basic aspects of language studies alongside with the sound system and grammar taking the intermediate part between these two, so it may be named the linking element within the whole theory of language.

  3. Great is philosophical and psychological/physiological significance of such studies because they touch upon the problems of meaning and its change and thus contact with general theory of signs, significance and meaning, it is linked with semasiology and onomasiology too.

  4. Lexicology came into being to meet the demands of applied linguistics, so it may have a part of its theoretical aspect, a definite practical significance which may be traced to lexicography, standardization of terminology, etc.

  5. The knowledge of lexicology is making an important basis for the process of teaching the English language. A word cannot be taught if it is separated from other words, torn of the sentence, the context, the text and the speech flow. A word may only exist within the system of complex connections with other units of language. A word becomes valid when it enters synonymic, antonymic, homonymic and other relations with other words.

The course of modern English lexicology has versatile connections with a number of other disciplines. It cannot be observed as an isolated branch of linguistics.

In reality in any living language, irrespective of its historical development, words are comprised of smaller elements which may be meaningful, and of still smaller ones which are generally meaningless named phonemes.

On the other hand, words form greater structures which are word combinations and sentences. In speech they always stand in definite relations with each other hence its concluded that lexicology is connected with phonetics and syntax.

Stylistics, although from a different angle, studies main problems treated in lexicology. These are problems of meaning connotations, stylistic synonymy, functional differentiation of vocabulary and others.

Interconnections between lexicology and grammar are also obvious, because words may be studied separately from each other, but never occur so in speech. Besides, differentiation between two kinds of meaning, lexical and grammatical, should always be observed in semasiology. In quite a number of cases these two meanings are interconnected.

So defining the general object of lexicology we may say that this object is a lexical unit. But we must bear in mind that such units are extremely different.

The basic unit forming the bulk of the vocabulary is the word and this notion has not yet received any universal generally accepted definition.

Other units are morphemes which are the smallest meaningful units never used in language is mutual isolation. A morpheme can never make a sentence unless it coincides with a word.

The third type of lexical units are set expressions which unlike free word combinations are functionally different unities which show a meaning specialized and integrated as an indivisible semantic unit. A set expression is never observed as a mere sum of the meanings of its elements.

One of the most complex problems of lexicology is the bulk of words or vocabulary making a system. Its complexity can be viewed in the fact that up to our days it cannot be studied as a whole but only if subdivided into definite groups compiled according to this or that principle. Another reason for complexity of a national vocabulary is that it’s not a chaotic collection of units but a changeable system of elements associated and functioning together according to certain and rather rigid laws. These laws may be common to all of the majority of the national languages but sometimes also specific for the given language. Any national vocabulary can thus be called an adaptive system because it’s constantly adjusting itself to the changing requirements and conditions of human communication and surroundings of the speaking community. The above-said conditions may go far beyond the language itself and refer to the spheres of culture, education, technology, everyday life, etc.

Lecture 1.2 Word as the Basic Unit of Language

What’s in a name?

That which we call a rose

By any other name

Would smell as sweet.
W. Shakespeare,

Romeo and Juliet”, Act II, Scene 2
It has always been clear that the word is the basic unit of any language irrespective of the national affinity of this language, stage of its development, form of expression (oral/written), natural or artificial character. At the same time the problem of defining the notion of a word proved to be one of the most complicated questions within linguistics as well as beyond its boundaries. The main obstacle here was in giving a laconic and exhaustive definition of the term. Each such attempt has always started with a try to describe the word and then to define it.

Being the basic unit of the language, the word itself can be readily split into smaller units, both meaningful (morphemes) and meaningless (phonemes).

The complexity here is in the fact that the units of these three language levels may coincide in fluent speech. Moreover, auxiliary forms such as articles and prepositions may historically be turned into morphemes and in many cases become such. The complexity still rises if we take into account that a separate word may also coincide with a sentence which is a unit of an opposite higher lingual level. When used in sentences that is together with other words the word or words become syntactically organized.

In the course of the development of linguistics there have been proposed quite number of definitions each reflecting a different approach and point of view of its author. We may start with the highest linguistic levels which are syntax and semantics.

Thus, the word has been syntactically defined by Henry Sweet and Leonard Bloomfield as a “minimum free form”. This means that a word may form a sentence.

A syntactical and semantic definition of words has been given by Edward Sapir, who called the word “one of the smallest completely satisfying bits of isolating meaning into which a sentence resolves itself”. E. Sapir also was the first who pointed out such an important characteristics of the word as its indivisibility. Example 1: a lion, an African lion, etc. Example 2: alive. This form cannot be split into two elements in spite of the fact that the forms a and live separately exist in the language with almost the same meanings attached to them. A split will inevitably result in distortion and disturbance of the meaning.

On the other hand, the English language knows too many transitive forms. Example 3: altogether = all together, another = any other, etc.

A purely semantic treatment of the problem can be found in Stephen Ullmann’s explanations: “A connected discourse will fall into a number of meaningful segments which are ultimately composed of meaningful units. These meaningful units are called words”.

The eminent French scholar of the 20th century Antoine Meilett combines several approaches which are the semantic, the phonological and the grammatical criteria to work out the following formula: “A word is defined by the association of a particular meaning with a particular group of sounds capable of a particular grammatical employment”.

All the rest of the definitions used in the modern linguistics are either variations of the above or combinations of the same.

The complexity of the problem of word treatment is stipulated by the fact that the word is traditionally understood as a linguistic phenomenon, meanwhile we don’t fully understand the phenomenon called language. The greatest problem here is the nature of relations between the word and its referent, i.e. the thing it denotes. What we know is:

  1. the word is the basic unit of communication;

  2. the word is a total of sounds/letters;

  3. the word is a complex structure possessing several characteristics referred to both its form and content.

Thus, the external structure of the word is its morphological complexity studied by word-building. The internal structure of the word is reflected in its meaning and is making the semantic structure of the lexical unit studied by semasiology.

Among the aspects of the word structure is its unity, both formal and semantic. This unity is sometimes treated as indivisibility of words.

Example: there may be two words broad sword and there may be another word broadsword”, the meanings of both are also different. We may also say the broadest sword and by this know that we have two words here; but no such process can take place with the word broadsword since the latter only permits addition of suffixes at its end.

Summing the problem up, we may say that the word is the fundamental unit of language, a dialectal unity of form and content manifested so in the course of communication. The word is a speech unit used in and for human communication, materially representing a group of sounds or letters, which possess a meaning susceptible to grammatical employment and characterized by formal and semantic unity (indivisibility). A written word is a unity of graphical signs between two spaces.
The Semantic Triangle

The word being the basic sign of language may well serve as the best illustration of any other language sign. From this viewpoint the structure of words is comparatively complicated.

Ferdinand de Saussure was the first to state that the word is twofold consisting of a concept which is attached to or based upon a sound form.
  1   2   3   4   5
Учебный текст
© perviydoc.ru
При копировании укажите ссылку.
обратиться к администрации